Cultura / Art / Notícia no classificada

Els fauvistes, feres amb sentiments

Un home davant l’obra ‘La reixa’ (1930) del pintor fauvista Raoul Dufy. (EFE/Juan Carlos Hidalgo)

Matisse va impulsar un moviment pictòric en què el color no servia només per reproduir objectes i persones, sinó també per representar emocions

Per Ainhoa Gutiérrez Blanco

A la fi del segle XIX i principis del XX, les ciutats europees començaven a introduir noves tècniques de construcció, transports que funcionaven amb l’electricitat, l’enllumenat públic, els automòbils privats…

Totes aquestes innovacions formaven part d’un moviment modernitzador que també va arribar a les arts. Així, els nous artistes europeus van començar a experimentar amb el color i la pintura.

El pintor francès Henri Matisse (1869-1954) és conegut universalment pels colors intensos de les seves obres, tant en aquelles on apareixen objectes o paisatges com en aquelles altres on hi ha persones.

Abans d’iniciar el moviment fauvista, Matisse va provar altres estils i tècniques com el divisionisme o puntillisme. Aquesta tècnica separava les formes i els colors per punts o petites pinzellades que, vistes des d’una certa distància, formaven figures i paisatges definits.

https://twitter.com/mapfreFcultura/status/1055808912908341248?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1055808912908341248&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.lavanguardia.com%2Fvida%2Fjunior-report%2F20191227%2F472539410047%2Ffauvismo-estilo-pintura-color-emociones-matisse-derain.html

 

Com pintar el que no es veu

L’ús peculiar del color de Matisse va sorgir durant les seves primeres etapes com a artista, quan va fundar el moviment fauvista. Aquest corrent va tenir una vida curta (entre 1905 i 1911 aproximadament) però va ser molt rellevant en la història de l’art.

En el Saló de Tardor de 1905, una exposició artística que es feia cada any a París, Matisse i altres pintors van presentar la seva nova manera d’entendre la pintura.

El crític Louis Vauxcelles es va referir a ells amb el terme francès ‘fauves’, és a dir, “feres” o “bèsties salvatges”, perquè pintaven a l’oli amb colors vius i amb una llibertat absoluta, la qual cosa els portava a representar objectes i persones de forma poc realista sobre el llenç.

https://twitter.com/HistoriaeBlog/status/1053029805061484544?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1053029805061484544&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.lavanguardia.com%2Fvida%2Fjunior-report%2F20191227%2F472539410047%2Ffauvismo-estilo-pintura-color-emociones-matisse-derain.html

L’objectiu dels fauvistes era pintar allò que se sentia, no el que es veia. La llum i la perspectiva eren secundaris. Els artistes volien trencar amb la naturalesa i amb les normes pictòriques que se seguien des de feia segles.

“Hi ha una diferència entre el color percebut pels ulls i el color processat per la ment o el pensament”, deia Matisse. Així doncs, el color era la clau.

A diferència d’altres fauvistes, Matisse no renunciava a la funció decorativa dels quadres i a l’ús de línies ondulades. Es pot comprovar en una de les seves obres més conegudes: Harmonia en vermell o L’habitació vermella (1908). El quadre destaca per la força del color vermell que domina en tot el quadre: la taula es confon amb la paret, la perspectiva queda eliminada i la imatge resultant és gairebé abstracta.

https://www.instagram.com/p/BvW2yfngALt/?utm_source=ig_embed

 

Els fauvistes

Matisse no estava sol en aquesta aventura. En el moviment fauvista destaquen principalment tres artistes: Matisse mateix, André Derain i Maurice de Vlaminck. Els tres es van conèixer quan estudiaven pintura i són els impulsors d’aquest nou corrent pictòric.

André Derain (1880-1954) era conegut pel seu fort caràcter. Va ser un dels màxims representants del fauvisme, però al llarg de la seva vida va practicar molts estils i formes artístiques: va realitzar gravats i il·lustracions per a llibres, va elaborar decorats de teatre i fins i tot va practicar l’escultura.

Després de la seva etapa fauvista va tornar a estils més clàssics i va ser molt criticat pels seus companys fauvistes.

https://www.instagram.com/p/Bj2no1nlUkD/?utm_source=ig_embed

De Vlaminck (1876-1958) va ser un dels millors amics de Derain en la seva joventut. Les seves obres sempre van estar emmarcades en estils avantguardistes, com el fauvisme o el cubisme, on utilitzava formes i colors plens de contrast.

Igual que Derain i Matisse, va experimentar amb altres estils i tècniques com l’aquarel·la, els gravats, les il·lustracions i va escriure una vintena de llibres entre novel·les, poemes i assajos.

https://www.instagram.com/p/Bj2no1nlUkD/?utm_source=ig_embed

El moviment fauvista va traspassar fronteres i va inspirar altres grups d’artistes a diversos països europeus.

El tema de la setmana compta amb la col·laboració de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL (FCRI)

Junior Report promou el pensament crític dels estudiants. Fes-te soci i dona suport al projecte!

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Galetes addicionals

Aquest web utilitza les següents galetes addicionals:

(Indica aquí les galetes que esteu utilitzant a la web.)

Back to top